Actua

woensdag 16 december 2015

Nieuw watertarief!

De gemiddelde waterfactuur in Vlaanderen blijft dus gelijk. Het gaat uitsluitend om een interne verschuiving tussen types gebruikers. Wie kiest voor een hoog waterverbruik of een tweede verblijf, zal meer betalen. Een gezin dat verantwoord omgaat met water, wint. Dat is een zuivere toepassing van het principe dat de vervuiler betaalt. De bestaande sociale doelgroepen betalen voortaan 20% van hun totale factuurbedrag;

Joke Schauvliege: “In tegenstelling tot wat velen denken, is drinkwater in Vlaanderen een schaars goed. Ik wil met de nieuwe tarieven verspilling tegengaan.”

Elke Vlaming kan de impact van de nieuwe tariefstructuur op zijn persoonlijke situatie narekenen op de tariefsimulator, die binnenkort beschikbaar is op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij https://www.vmm.be  Gemiddeld levert de toepassing van deze krachtlijnen volgende verschuivingen in de drinkwaterfactuur op (Vito, 2015):

Meer info: rutger.dereu@vlaanderen.be

Raf Drieskens